tisdag 31 juli 2012

Ideellt arbete



Förra veckan som var min fjärde semestervecka tillbringade jag och barnen till stora delar på ett arrangemang som kallas Gammelvala. Betyder "den gamla världen" och visar hur det gick till förr. Jag har varit med där sen jag var barn med undantag för några år. Varje år tänker jag att jag inte ska vara där alla dagar (pågår i 8 dagar) men när jag väl är där så är de kul och man behövs så jag var allt där alla dagar. Jag träffar folk som jag inte träffar annars och upplever många möten under veckan.


Tre dagar var jag med och bakade tunnbröd som gräddas här på bilden. Det är väldigt kul och i år var det rätt ställe att vara på och ha det varmt och skönt.


 Det finns en kolmila som det alltså blir kol av och det är den bästa grillkolen som finns. Den säljs nästa år och den är alltid lättsåld. Milröken ligger stundtals tjock över området och sätter sig i alla kläder och det är en del av charmen.

 Växtfärgning visas också, något jag aldrig har provat men det skulle vara kul att göra det någon gång. Otroligt att det kan bli så fina färger av det som finns i naturen.

Här bränner man tjära. Hur det fungerar har jag inte riktigt kläm på men tjära blir det.

Det finns också en gammal såg, kvarn, slagtröskning, linberedning, smörtillverkning och mycket mer. De dagarna jag inte bakade stod jag i korvkiosk. Inte riktigt lika roligt men lika värdefullt för alla besökare. Det kan bli riktigt hektiskt ibland men det gillar jag.
Är mycket nöjd med min vecka. Det finns alltid de som undrar hur jag kan välja att lägga en vecka på jobb, men det känns inte som jobb och jag får ut så mycket av det så det känns inte som någon uppoffring utan något jag vill göra. Det finns ju otroligt många människor som uträttar mycket ideellt arbete i föreningar av alla de slag och det är ju det som gör att det går runt. Nu tycker även barnen att det är roligt att vara där, de gör också ett bra jobb och vi gör något tillsammans.

Nu är det sista semesterveckan och jag försöker njuta, men det går sådär. Har hunnit med att koka både hjortronsylt och drottningsylt iaf. Får se om det blir en tur till svampskogen också.

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Beundrar er som ägnar en semestervecka till ideellt arbete. Vi får göra en del ideellt arbete i barnens idrottsklubbar, men det är det enda jag gör.
Å andra sidan är det ju lättare att ställa upp när man tycker att det är roligt!:)
Jag har också min sista semestervecka nu.
Kram

mitt liv som jag sa...

Men så roligt det låter, låter som något jag gärna skulle besöka, var och när? är det varje sommar?
Fina bilder! Kram Jennifer