söndag 20 juli 2014

Huslig

De senaste dagarna har jag varit riktigt huslig. I onsdags var mannen iväg med en kompis och plockade hjortron. Av dem kokades sylt. Jag gillar inte alls hjortronsylt men det finns många andra som gör :)
Tycker det är fantastiskt att det finns så mycket att ta vara på i naturen och jag skulle gärna ha mer i vår lilla trädgård, både odlingar och frukt och bär.
I fredags fick jag plocka körsbär hos en de kollega och av dem gjorde jag saft. Det är inte många gånger jag har gjort saft och det dricks inte särskilt mycket här heller, men körsbärssaft är så barnsligt gott. Medansvar jag kokade saft var mannen i skogen och plockade blåbär. Många har sagt att det är dåligt med blåbär i år men han hittade mycket. Nu har vi ätit blåbär och mjölk, blåbärspaj och vi har frusit in massor med bär. Snälla mamma har plockat hallon i mängder hemma hos sig, så jag ska få en del så jag kan koka drottningsylt. Hoppas även på att hinna plocka mer hallon för att frysa in. Känner mig så nöjd när jag har kunnat fylla på förråden och det nästan gratis. Tänker mig också att baka och fylla frysen med bröd OM det skulle bli sämre väder nån dag :)
Nu har jag två semesterveckor kvar och jag tycker att jag har varit ledig länge och hunnit med massor, ändå har jag tid kvar. Det är bara att njuta.

1 kommentar:

Suz sa...

Härliga dagar i Kroatien och väldigt huslig du är! Så mysigt att hinna med en massa roliga saker på sin semester och ändå känna att man har tid kvar:)

Så skönt att äntligen vara tillbaka i blogglandia, men semester så lite sporadiskt kommer det att bli!

Ha en fortsatt fin semester!
Kramar
Suz