tisdag 8 juli 2014

Kroatien del 2



Dag 5: Vi vaknade vid 4.30 av att regnet öste ner, det blåste och åskade. Inte det väder man önskar när man är på solsemester men ändå mäktigt på ett vis. När vi vaknade igen hade det lugnat sig och såg ut som att det skulle spricka upp. Tanken var att vi skulle på en båttur i skärgården och vi skulle vara på plats redan kl. 8, ingen sovmorgon här inte. När vi kom dit så visade det sig att det fortfarande blåste för mycket ute på öppet vatten så turen blev inställd. Lite snopna gick vi hem till lägenheten igen. Barnen la sig och sov igen, jag och mannen satt under en filt på balkongen och läste, mysigt det med. Vid lunchtid sken solen och vi gick ner till stranden. En liten stund fick vi där innan det mulnade på och vi började plocka ihop. Vi hann precis in på Konzum som affären hette innan regnet öste ner igen. Sen klarnade det upp igen och jag och mannen tog en rejäl promenad.


Dag 6: Upp i ottan igen. Idag var det busstur till en nationalpark Krka. Denna tur hade vi bokat hemifrån och det var en upplevelse utöver det vanliga. Ett naturreservat med mycket vatten och vattenfall. Det fanns många olika sorters djur även om vi inte såg så många. Vattenfallen var helt klart häftigast.


Här kunde man bada och det måste ju göras förstås. Men jag kan säga att det var bara för att ha gjort det för fyy vad kallt det var (jag tycker visserligen allt under 22 grader är kallt men ändå). Därefter bår till en liten mysig by där vi åt lunch innan bussen tog oss hemåt. Hann också med en liten stund på stranden.


Dag 7: Idag blev båtturen av. Otroligt många öar, höga och mäktiga. Jag gillade verkligen landskapet i Kroatien. Det var annorlunda, mysigt och häftigt. Vi åkte båt länge, nästan för länge. Gick iland på en ö och fick sola och bada en stund innan vi åkte hemåt och då tog det inte lika lång tid.


En sista tur till "vår" strand innan vi packade det mesta och gick och åt på "vår" restaurang. Det kändes som att vi hade varit borta jättelänge och verkligen haft det bra på alla sätt. Jag är helt förälskad i Kroatien och kommer att åka dit igen.

Nu fortsätter semestern på hemmaplan och det är också skönt på sitt sätt. Att värmen nu har kommit hit gör ju inte saken sämre. Men det var fasligt varmt när jag var ute och sprang förut. Får nog bli morgonturer i stället om värmen håller i sig.
Nu sitter jag och skriver och mannen ser på fotboll, men jag får nog göra honom sällskap, det verkar målrikt.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Ni verkar ha haft en härlig semester i Kroatien! Vi är också sugna på att åka utomlands, fast i höst.
Kram

mitt liv som jag sa...

Det låter verkligen som att ni hade det superbra. Och vilka bilder, så vackert!
Ja maken blev också väldigt förtjust i Kroatien och alla fina öar, så förhoppningsvis får vi till en tripp dit nästa år :).
Ha det bra! Kram Jennifer