söndag 6 juli 2014

Kroatien

Drygt en vecka har gått av min semester och den har i huvudsak tillbringats i Kroatien. Vi har aldrig varit där förut men vi kommer absolut att åka tillbaka. Vi landade två timmar försenade i Zadar där vi också bodde i en lägenhet. Kvällen blev inte så mycket mer än restaurangbesök och handling av frukost.


Dag 2: Mannen och jag gick på välkomstmöte för att få lite info. Letade sen upp en större mataffär innan vi gick hem till barnen. Det tar ju alltid ett tag att komma i ordning i början  men till slut kom  vi iväg till stranden. Det var nog lika bra att det dröjde lite för trots solkräm så brände solen rejält. Det blev några timmar på stranden och ett dopp i det blågröna. Slappade i lägenheten och åt ute på kvällen. Vi valde att äta ute alla kvällar då priserna var relativt bra.

Dag 3: Efter timmarna i solen dagen innan valde vi att vila från solen. Åkte till ett shoppingcenter mest för barnens skull, men det var helt ok att tillbringa några timmar där. Det jag enda jag köpte var ironiskt nog på H&M ;)
Därefter tog vi en taxi till gamla stan där vi strosade runt i många timmar. Det blev lite onödigt länge men vi hade bestämt oss för att se solnedgången där då den skulle vara något alldeles extra. Vi gick lite, satt lite, åt glass och pizza. Solnedgången var värd att vänta på. Kan inte påminna mig om att jag har sett en solnedgång i havet och det var verkligen fantastiskt. Taxi hem fick det bli då vi var ganska trötta i både ben och huvuden.




Dag 4: Vi hade bestämt oss för att åka till en sandstrand en bit bort. Just sandstränder är inte så vanligt i Kroatien och denna skulle vara väldigt fin. Vi träffade på ett par i från Uddevalla som vi delade minibuss med dit. Kan nog säga att vi alla nästan var mållösa är vi klev ur bussen, det var så sagolikt vackert där. Bilden får inte riktigt med känslan hur det var. Det kändes nästan som att vi var i en film. Där njöt vi i stort sett hela dagen. Vi gick en tur i den gamla pittoreska byn också innan vi åkte tillbaka till Zadar.
Fortsättning kommer :)

4 kommentarer:

Grodmamman sa...

Härligt det ser ut! Och vilken solnedgång!
Hoppas att du får en fortsatt bra semester!
Kram

Lotta sa...

Åh, vilken härlig resa! Ska bli kul att läsa fortsättningen! Kram

mitt liv som jag sa...

Ser underbart ut! Maken var där förra veckan. Han och ett gäng kompisar hade hyrt en segelbåt (med kapten) under en vecka och de hade kanonbra och han tycker absolut att vi ska åka dit med familjen någon gång. Bokade ni via någon resebyrå och vilken i sådana fall?
Ha det gott!
Kram Jennifer

Geta sa...

Jag tycker absolut att ni ska åka dit Jennifer! Men kanske vänta tills barnen blir lite större för det var lite besvärligt att bada och mest stenstränder, men det är ju en smaksak :)
Vi åkte med Scandjet från Karlstad. Vi var jättenöjda, det enda var att planet var försenat två timmar både dit och hem.