onsdag 14 oktober 2009

Tankeställare.

Återigen har saker hänt i min omgivning som får mej att fundera på livet och dess gång. Hur livet kan förändras totalt från den ena minuten till den andra.
Det är inget som har hänt riktigt nära mej, men tillräckligt nära.

Just nu känns det ganska svårt att sätta ord på mina tankar och känslor. Men mycket handlar ju om vad som är viktigt i livet, hur man tar vara på dagarna som går. Ibland känns det som att dessa tankar kan bli för mycket och upptar hela min kropp. Jag vill hitta en balans mellan mina "måsten" och "vill".
Jag är en person som har ganska svårt att göra det jag vill innan jag har gjort både det jag måste och borde. Lite bättre har jag blivit på det men jag VILL bli ännu bättre, för vem vet när livet plötsligt förändras och inte alls är som det var alldeles nyss. När jag tänker så, så känns det ju självklart väldigt enkelt att tycka att man ska göra det man vill. Men sen finns vardagen också. Jag måste jobba, barnen måste till skolan med allt vad det innebär (gympakläder,läxor, matsäck osv.) Barnen har inte så många aktiviteter men några som de ska skjutsas till, det är ett möte här och ett möte där. Tvätten tvättar sig inte själv och maten måste lagas.

MEN, nu är disken borta efter att mannen lagat maten, läxorna är gjorda, inget att förbereda inför i morgon och tvätten får VÄNTA!
Så nu ska jag göra det jag vill! Landa i soffan med en kopp te, en tidning och fjärrkontrollen. För det är jag värd.

Sköt om er!

7 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Det är du absolut värd!
Hoppas det som gnager i ditt hjärta, löser sig, ordnar sig, eller bara försvinner... Tankar kan ju va jobbiga, men man lär sig alltid något av det, även om lärdomen i sig kan göra ont :O)
Kram!

Domus Dulcis Domus sa...

Absolut håller fullständigt med dig!! Ta hand om dig

Grodmamman sa...

Visst är du värd det! Men jag är precis likadan som du, måste ha gjort alla "måsten" innan jag kan njuta av att göra det jag vill. Vi får kämpa på med att bli bättre på att göra saker vi vill innan alla måsten!:)
Kram

♥ Pia... sa...

Mmm det ÄR du VÄRD:)...Vi tänker för mycket..tror du inte det..?.Alla krav och alla måsten..vet du,vi får vara lite mer duktiga på att ta vara alla de där smååå smååå guldkornen i vår vardag..inte glömma bort att vi lever här och nu..visst en del MÅSTE vi planera..för annars tenderar kanske vår vardag att bli lite för kaosartat..men..lite av det kan vi väl försöka....och tvätten ..den ligger så fint där den är tills i morgon..:)..njut en liten smula..NU..kram..Pia..

Kerstin sa...

Ja det är bra: njut NU!
Och lite varje dag....
Go´natt!

Lena sa...

Halloj min funderande vän!

Du är värd så mycket...men en kopp te i soffan efter en dag i full fart är inte fel.

Ja...leva i nuet, lättare sagt än gjort. Vi är ju tacksamma för livet och vi uppskattar det men ibland är det svårt att behålla de tankarna när måstena ligger som ok på våra axlar. Livet är ett mysterium och det är ju tur att man inte vet vad som kommer runt hörnet. Det enda vi kan göra är att försöka ta vara på den tid vi fått, ta hand om oss själva och de nära och kära vi har runt oss, sträva mot de mål vi har och samtidigt njuta av livet. Inte enkelt men...

Många kramar till dig!!!! // Anna som är ganska sliten efter en bra och givande dag.

Chris sa...

Hej! Längesen jag var här!
Håller med dig... Man får sig rejäla funderare i bland.
Vissa saker måste man göra men man kan göra de på olika sätt. Vardagens sysslor kan äta upp en i bland, o att stressa o ha mycket att göra o tänka på går, men att ALLTID på något sätt få tiden till återhämtning är så viktig! Ursäkta mitt babbel.. Ha en skön helg med allt vad det innebär för dig/Er. Kram C