onsdag 29 januari 2014

Inspiration och att våga

Jag har funderat mycket på stort och smått ett tag. Funderat på vem jag är och vart jag vill med mitt liv. Har en gammal bild av mig själv som inte jag vill vara och som inte längre stämmer riktigt. Tror att alla jag träffar ser mitt "gamla"jag. Inser att jag måste lämna det gamla bakom mig och vara nu och framåt. Mycket har nog kommit upp till ytan nu när mina barn är tonåringar, en tid som var mycket jobbig för mig.

I söndags var jag ensam hemma hela dagen. Hade planerat en del att göra som att åka skidor och börja ta tag i vårt kaosrum på övervåningen. Skidåkningen gick över förväntan och jag fick ihop ca 1,5 mil. Mycket tankar hinner passera i huvudet på den tiden!
Började också plocka och sortera på övervåningen och fick ta små etapper och fokusera på en sak i taget. Nu är jag iaf i gång och har målet att det ska bli klart under februari.

Sen krånglade internet när jag skulle unna mig en ordentlig boggrunda så jag satt med min lilla telefon och läste de bloggar jag brukar läsa. Jag tycker det är ok att läsa på bloggen men gillar inte att skriva. Hittade så många inspirerande och motiverande inlägg om allt från skidåkning, att ta tag i saker, matlagning och en del annat. Allt detta hjälpte mig att få någon liten klarhet i vad jag vill göra och hur jag vill leva. Att jag kan leva mitt liv som jag vill oavsett vad andra tycker och tror om mig. Dags att förändra kanske framför allt min egen bild av mig själv. Det var en så märklig känsla, det kändes som om allt jag läste var riktat till mig på något sätt (nu tror jag inte det på riktigt såklart), som att dagen ledde mig rätt. Detta fick mig att våga ta beslut om en sak jag har funderat fram och tillbaka på ett tag, beslutet blev att jag kör. Kommer att berätta mer framöver, det är för nytt än, men känns spännande.
Det kändes också lätt att bestämma att nu är det andra tankar som gäller angående mat. Hittade liksom viljan att GÖRA det. Slut på fika och godis under veckorna och "lagom" med mat. Vill inte följa något diet utan hitta min livsstil som jag kan hålla. Kommer att ta det i små steg och har några mål uppsatta.
Känner mig också nöjd med att jag valde att skriva det här i stället för att ta disken. Inser nu att jag kan diska också innan jag tar kvällen.
Och så har jag någon förhoppning om att jag kan inspirera andra som jag blev inspirerad i söndags.

3 kommentarer:

mitt liv som jag sa...

Ja men visst är det bra att vi kan stötta och inspirera varandra! Att bara få läsa om någons tankar och sätt att hantera saker kan betyda så mycket.
Du ska ha ett stort tack för din fina kommentar, den gjorde mig jätteglad!
Många kramar till dig och fortsätt våga! / Jennifer

Grodmamman sa...

Glad jag blev över att kunna inspirera!
Jag har ju också äldre barn nu och kan ta mer tid till mig själv. Kämpar med ett antal extrakilon, men vill inte heller gå på någon diet. Man kan mer än vad man tror och det är en härlig känsla när man utmanat sig själv och klarat av det!:)
Lycka till med din resa till ett nytt jag!
Kramar

Anonym sa...

Härligt Agneta! Känner igen mig mkt i det du skriver! kram / Ida