söndag 29 december 2013

Julen

Har haft sköna lediga dagar. Julafton firades hos mannens syster, vi var 9 personer, med allt som sig bör. Juldagen firades hos mina föräldrar, där blir vi 10 personer.Barnens kusiner är små så där kommer tomten, jag tycker det är ganska trevligt med tomten även om barnen är stora. Vi har ätit och druckit gott och alldeles för mycket som vanligt. Mannen har jobbat varje dag sen juldagen så jag har haft en del egentid. Har fikat med en vän, kollat lite på rean, läst och gjort ingenting. Skönt, men nu börjar det krypa lite i mig,måste få något gjort.
Idag har vi firat lillebror som fyller 40 i morgon, återigen god mat och fika. Barnen är hos kompisar och mannen jobbar. Sen ska mannen vara ledig ändå till 6 januari.
Det som gett mig mest under de hör dagarna är nog en¨föreläsning som jag var på på annandagen(!). En ung tjej härifrån stan som numer bor i Göteborg. Hon pratade om att sätta mål och att nå dem. Det var egentligen inget nytt men hennes sätt att prata var så himla bra. Hon pratade utifrån SMART-metoden. Att målet ska vara Specifikt, Mätbart, Attraktivt, Realistiskt och Tidsbestämt. Jag tog till mig detta och min plan börjar nu ta form i mitt huvud. Det blir alltså inga Nyårslöften i år utan målsättningar och den första är att gå ner i vikt. Detta är ju i sig inte enligt metoden men jag tänker inte vara mer specifik här just nu. Detta har motiverat mig att komma igång med träningen nu när det dessutom finns mer tid för det. Det i sin tur gör att kroppen både mår bra och ömmar lite här och där. Var mycket nöjd med mig själv idag när jag klarade att springa dryga 5 km efter att inte ha sprungit på ett bra tag.
Nu är målsättningen att plocka bort tvätthögen!

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Skulle också behöva gå ner i vikt. Tränar gör jag, men borde tänka mer på vad jag stoppar i mig. Lycka till med ditt mål!:)
Bra jobbat med joggandet också! Bara den här himla förkylningen kan ge sig, så ska jag försöka mig på att jogga igen lite kort.
Kram

mitt liv som jag sa...

Ni verkar ha haft en mysig jul.

Så kul att få gå på en sådan föreläsning. Ibland behövs något sådant för att man ska bli inspirerad. Heja dig och lycka till med dina målsättningar.

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! Kram Jennifer