lördag 16 maj 2015

Lång frånvaro

Nästan två månader har gått sen jag skrev sist. Livet kom liksom i kapp mig och tid och energi har gått åt till jobb och träning. På jobbet har det varit riktigt tufft en längre period. Nu börjar det bli bättre men min arbetslust, energi och glädje har fått en ordentlig smäll. Jag har tagit beslutet att from hösten börja jobba i kommunens bemanningscentral. En fast anställning på 85% där man får kortare vikariat på förskola. Tror att det kommer att göra mig gott. Då är jag med barnen och lämnar jobbet när jag går hem för dagen. Ingen planering, inga samtal, inga möten.Dessutom kan jag till viss del styra min arbetstid. Tror att detta kommer att bli riktigt bra.
Den energi som inte har lagts på jobbet har lagts på träning. Har nog aldrig tränat så mycket som nu. Det har varit det som har hållit mig uppe, skingrat tankarna och helt enkelt fått mig att må lite bättre. Jag springer styrketränar och har även börjat gå på body balance ( yoga, tai chi, pilates).
Förra veckan gjorde jag maxpulstest och kpnditionstest. Kul att veta var jag ligger och använda det i träningen. Nu kom ju en förkylning som ett brev på posten efter dessa tester så jag har inte kommit igång än. Har inte tränat sen i söndags men tror att det var nog vad kroppen behövde nu. Med ledig torsdag och fredag känner jag att jag börjar komma i kapp och få krafterna tillbaka.
Idag orkade jag äntligen ta tag i städningen här hemma, den har inte varit prioriterad.  Huset är dammsuget, och sen valde jag att lägga fokus på sovrummet. Plocka, damma, putsa fönster, byta gardiner och lakan och torka golvet. Känns så skönt att iaf ett rum är helt fräscht.
I morgon hoppas jag klara av en längre promenad, ska springa vårruset på torsdag tur att det "bara" är 5 km.

3 kommentarer:

Grodmamman sa...

Tänkte på dig igår och undrade hur du har det. Jag har också haft en tuff period på jobbet och då har träningen varit livsnödvändig. Klart man måste ta tag i vissa jobbiga saker, men ibland är det bara skönt att släppa allt och ta en runda i löparskorna.
Jag ska också byta tjänst till hösten. Jag ska vara kvar på samma förskola, men ha en "hoppa-runt-tjänst" vilket innebär att jag kommer vara på alla tre avdelningarna. Eftersom jag är arbetslagsledare ska det bli skönt att slippa utvecklingssamtal och annat avdelningsansvar ett tag. Ser både fördelar och nackdelar med denna tjänst, men ska ge den ett år i alla fall.
Här prioriteras inte städningen heller, men igår blev de sista fönstren putsade. Har insidan kvar på några i källaren.
Ta hand om dig!
Kram

Lotta sa...

Kul att du skriver lite igen. USch för livet när det blir så, och egentligen tycker jag det är riktigt dumt att man ska behöva göra som du gör nu (jag har flera kompisar som också ställt sig i poolen för att orka). Herregud, man ska väl kunna orka och vilja ha ett riktigt jobb, men tyvärr så är det ofta inte så inom våra yrken. Skickar dig en stor kram i alla fall och tycker du är jättebra som prioriterat träning före städning!

Finaste mattan sa...

Vad bra att det känns bättre! : )