tisdag 21 juli 2009

Tunnbrödsbakning på Gammelvala.

Idag har jag tillbringat dagen med att baka tunnbröd på Gammelvala. En sommarvecka visas där hur man levde och jobbade förr i tiden.
Jag började dagen med att försöka lära mej hur man eldar i den stora spisen där kakorna ska gräddas.



Små runda bullar kavlas till stora tunna kakor med kruskavel. Sedan naggas de och får ett hål i mitten.


Skjuts in i ugnen. Man eldar hela tiden på sidan för att hålla värmen och för att få ljus.



Förr förvarades kakorna i taket. Detta är dock skådebröd, våra kakor såldes så fort de kom ur ugnen.


I huset som vi bakar finns också denna fina hylla fylld med gammalt porslin.
Har ni vägarna förbi så tycker jag att Gammelvala är värt ett besök.



5 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Va mysigt :O) Jag har inte varit på Gammelvala sen jag va liten tror jag, det har liksom aldrig riktigt passat :/ Men det får nog bli en tur snart....

♥ Pia... sa...

men du åå så gött..det där är nåt jag skulle vilja lära mej ..att baka sånt alltså...vad kul...kram..Pia

Grodmamman sa...

Vad mysigt! När jag var liten och vi skulle åka till fjällen, så träffades vi alltid hemma hos en av familjerna som skulle med och bakade brödkakor i deras ugn. De hade precis en sådan här i deras källare, där man eldade på sidan. Det var himla gott det brödet och det var något speciellt för man åt det i stort sett bara den veckan i fjällen.
Kram

Kerstin sa...

Ja du verkade kunna kavla brödet riktigt tunt!! Även om det var en snabbtitt vi tog, flickorna och jag, tålamodet var inte så stort hos alla parter :)
Mina mamma brukar vara med och baka sådant gôrgôtt bröd på "sin" hembygdsgård så till jul äter vi oftast sådant "mums".
Men jädrans vad blöta vi var - regn konstant förutom i ca 3 min tänker jag. Men en fin burk köpte jag mig!!
(ha ha, ordverifieringen var"cakfult"!)

Sara sa...

Ser så himla härligt och gott ut!
Kram