lördag 14 april 2012

London

Nu är vi hemma igen efter fem dagar i London. Det har varit intensiva dagar men vi har hunnit se och uppleva massor utan att för den skull stressa. Började måndagen med bilresa 15 mil till Gardermoen flygplats, flyg till London, tåg och tunnelbana till hotellet. Det blev en lång resa så vi orkade inte mer än att få i oss lite mat och ta ett varv runt kvarteret den dagen. Jag skulle gärna lägga in bilder nu men de är fortfarande i kameran så jag återkommer med det :) Hotellrummet var minimalt med det fick plats fyra sängar iaf. Det som vi reagerade på under resan var att det mesta kändes litet och trångt och att standarden överlag var lägre än här i Sverige. Det känns som att vi är lite "bortskämda" med utrymme och standard här. Nyttigt att komma någon annanstans och se hur andra har det.

Tisdagen gjorde vi en riktigt lång dag vilket inte var riktigt genomtänkt men vi lärde oss av det. Då hann vi med att åka London eye och se staden från ovan, där köade vi ganska länge trots förköpta biljetter. Sen blev det rundvandring till Westminster Abby, Big Ben, Buckingham Palace, Hard Rock Café. Vidare till Covent Garden där vi också intog dagens middag. Det var nog det svåraste, att hitta en restaurang som passade alla och även plånboken. Även på restaurangerna var det trångt men helt ok.

Onsdagen började vi med att åka till Notting Hill. Vi hittade bokhandeln som är med i filmen Notting Hill och gick och tittade på alla fina små hus. Det var en del marknad där också även om lördag var den stora marknadsdagen. Dottern köpte några fina klänningar till riktigt bra pris. Därifrån åkte vi vidare till Harrods. Inget som tilltalade någon av oss men är man i London så måste man ju dit. Barnen köpte iaf varsitt par Converse till bättre pris än hemma. Gick genom Hyde Park hem till hotellet, ut och åt middag och sedan var vi på musikalen Shrek. Den var bra även om jag inte riktigt hängde med i handlingen eftersom jag inte har sett filmen. Men det var bra musik och den var riktigt bra gjord, en upplevelse.

Det får räcka för idag. Vi har upplevt så mycket att det redan är svårt att komma ihåg när vi gjorde vad, så det var bra att skriva ner. Hur som helst så tycker jag att det bästa med att åka bort är att komma hem igen! Så idag har jag njutit av att vara hemma, plockat undan, gått en skogspromenad och kunnat vara ensam i ett rum. Vi är ju inte riktigt van att vara tillsammans dygnet runt ;)

4 kommentarer:

Ullan sa...

Välkommen hem:)
Ja. det är nog så det är, borta bra men hemma bäst. Ni har ju hunnit med mycket. Tur att vi har plaeringsdag på månd:) Kram Ullan

mitt liv som jag sa...

Åh så härligt ni verkar ha haft det! Men jag kan förstå att det var skönt att få komma hem igen och få lite mera "space" :). Må så gott och hoppas du får lite vila. Kram Jennifer

Suz sa...

Mysigt med en resa till London, jag skulle gärna sett Peter Jöback som spelar i Phantom of the Opera nu.
Jag upplever det också som om vi är ganska bortskämda med rumsstandarden här hemma. Men att resa är ju ändå en upplevelse och mysigt att göra ibland. Spännande att få höra mer och se bilder från er tripp:)
Ha en go helg! Kram Suz

ullrika sa...

Haha! Jaa... det är festligt det där att det ofta är just det där "umgås dygnet runt" som är det jobbigaste med att vara på semester :) Välkomna hem iaf! Det låter som att ni haft en riktigt bra - och upplevelserik - resa!